معرفی اجمالی محصول
نقد و بررسی
- فهرست
1-8- جنبه نو آوری و جدید بودن پژوهش.. 14
فصل دوم : مفهوم حقوق مالکیت فکری(صنعتی-ادبی و هنری) و تحولات آن در مقابله با واردات موازی
2-2- تاریخچه و ماهیت حقوق مالکیت فکری. 16
2-3- مفهوم حمایت از حقوق مالکیت فکری. 18
2-3-2-1 انواع مالکیت های تجاری و صنعتی. 22
2-4- اقدامات قانونی کشورها در جهت کنترل بازارهای موازی. 25
2-4-1- اقدامات جوامع بین المللی در حمایت از ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری. 26
2-4-2- رویکرد قانون ایران در تدوین قوانین حمایت از مالکیت فکری. 27
2-4-3- تحولات ثبت اختراعات، طرحهاي صنعتي و علائم تجاري در ایران. 28
2-4-3-1- حقوق ناشی از گواهینامه اختراع. 28
2-4-3-2- اصل صدور مجوز اجباری. 31
2-4-3-3- اصل زوال حقوق مالکیت فکری. 36
2-5- اقدامات قانونی کشورها در جهت کنترل واردات موازی. 40
2-5-1- اقدامات جوامع بین المللی در حمایت از ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری. 41
2-5-2- رویکرد قانون ایران در تدوین قوانین حمایت از مالکیت فکری. 42
3-2- تعریف اصطلاحی و حقوقی واردات موازی. 44
3-2-1- چگونگی شکلگیری واردات موازی. 48
3-3- اصل زوال حقوق مالکیت فکری. 50
3-4- تبعات ناشی از واردات موازی. 60
3-4-1- کاهش تدريجي ارزش علامت تجاري. 60
3-4-2- تضعيف استراتژي قيمتگذاري سنتي 61
3-4-3- اختلال در بازاريابي و سود 61
3-5- استراتژيهاي مقابله با واردات موازی. 62
3-5-1- استراتژيهاي انفعالي. 63
3-5-1-1- تقابل استراتژيک.. 63
3-5-1-3- تجزيه و تحليل عوامل دروني. 64
3-5-2-1- قيمتگذاري استراتژيک.. 66
3-5-2-2- استراتژي ايجاد واسطه. 66
فصل چهارم: واردات موازی و ضمانت اجراهای آن در قانون ایران و عرصه جهانی
4-2-1- جلوگیری از وقوع نقض... 74
4-2-2- جلوگیری از ادامه نقض... 77
4-2-3- اقدامات موقتی و احتیاطی پس از نقض... 81
4-3-1- ضمانت اجراهای گمرکی درحقوق ایران. 92
4-3-1-1- قانون امور گمرکی 92
4-3-2- ضمانت اجراهای گمرکی در اسناد بینالمللی 95
4-3-2-1- کنوانسیون پاریسدر حمایت از مالکیتهای صنعتی (1883) 96
4-3-2-3- موافقتنامه جنبههای مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری (تریپس، 1994) 98
فصل پنجم: بحث و نتــــیجه گیری
-
فصل اول:
کلیات تحقیق
بازارهاي خاكستري، بازارهايي هستند داراي محصولاتي با نام تجاري واقعي كه فقط از طريق فروش آن محصولات در كانال هاي غيرمجاز قابل تعريف و شناسايي مي باشند که ورود محصول به آن بازار توسط توليدكننده برنامه ريزي نشده است. (روتنی[1]، 1994، ص6) به تعبیری دیگر بازار خاكستري به توزيع كالاهاي مارك دار توسط افراد غيرمجاز دلالت دارد.(هیل[2]، 1996، ص34)
بررسي سوابق تاريخي نشان مي دهد كه واردات موازی از مشكل آمريكا در سال ها ي دهه ۱۹۸۰ پديدار گشته و به صورت يك پديده در سال ها ي دهه ۱۹۹۰ در سطح جهان گسترده شده است. در سال ۱۹۸۶ جمع ارزش محصولات توزيع شده از طريق كانال هاي غيرمجاز در آمريكا به حدود ۱۰ ميليارد دلار بالغ گرديده است (پالیا و کیون[3]، 1998، ص 56-47). يك بررسي انجام شده در سال ۱۹۹۱ در بين صادركنندگان آمريكا به آسيا، نشان داده است كه ۴۱ درصد از ۱۴۱ پاسخ دهنده، بيان كرده اند كه با واردات موازي در پنج سال گذشته مشكل داشته اند، اين جهت گيري در سال هاي واپسين دهه 1980 خلاف جهت ديگر قسمت هاي جهان، علي الخصوص آسيا و اروپا كه افزايش سريع ارزش پول جاري (ارز) و يك جريان غيرعادي واردات موازي را تجربه كرده بودند نیز دیده می شود.
در سال ۱۹۹۰ واردات موازي مواد دارويي در جوامع اروپايي به حدود ۵۰۰ ميليون دلار رسيد. در يك جهان رو به يكپارچه شدن گستردۀ نرخ رشد ساليانه واردات موازي حدود ۲۲ درصد برآورد شده است و انتظار مي رود كه اين نرخ با موافقت نامه هاي جدیدتریپس ، گات[4] و نفتا [5]و كاهش مجدد موانع تجارت در بين ملت ها، افزايش يابد. (سلیمانی، 1389، به نقل از ویگاند[6]، 1991 ص69-53)
فارغ از خاستگاه اصطلاح واردات موازی که به یک نگرانی برای تولید کننده ها و خرده فروش ها تبدیل شده است و به صورت مترادف با بازارهای خاکستری استفاده می شود، ممکن است اطلاق لغت خاکستری بر یک بازار به معنایی نزدیک به سـیاه اشـاره داشـته باشد. در عین حال بازاریـابی خاکستری در برگـیرنده ی فروش و معامله ی مارک های تجاری معروف از طریـق کانال های توزیـع و پخش بدون اجازه ی دارندگان این مارک ها و برندها است. زمانی که بازاریابی خاکستری در میان بازار ها و همچـنین در محیط های بین المللی به وجود آمد اصطلاح واردات موازی رایج شد. بازاریابی خاکستری با کنار گذاشتـن صاحـب امتـیازان برندهـای معروف و کالاهـایی با قیمـت بالا فرصـت را برای شرکـت ها و زنجیره های خرده فروشی بزرگ مهیا می کند و نظارتشان را بر تهیه کنندگان خارجی افزایش می دهند. این امر تنـها در صـورتی غیر قـانونی است که واردات مـوازی کـالا ها، قانـون های مربـوط به محصولات را با قرارداد های رسمی برندهاي تجاری استفاده شده در یک کشور خاص، یا در جایی که خاستگاه برند تجاری، در بین کشورهایی که واردات موازی صورت گرفته است، نقض کنند. یک توزیع کننده بدون مجوز نمی تواند برند تجاری را در شکل رسمی استفاده کند و دیگر اینکه از یک عکس برای برچسب روی محصول یا یک عکس از محصول یا لوگویی که آن محصول دارد استفاده می شود.
کار واردات موازی این است که عدم تعادل بین حمایت از حقوق معنويِ دارایی هایی همچون برندهاي تجاری و حق امتیاز و آزاد کردن تجـارت در گسترش دادن کالاها و خدمـات را نشـان دهد بحث های زیادی در مراکز آکادمیک بر روی این موضوع وجود دارد که آیا واردات موازی یک واکنش قانونی به استراتژی های تبعیض آمیز قیمت گذاری است یا به یک تبصره قانونی و مجاز برای این مسأله تبدیل شده است. (زوانگ و تی سانگ[7]، 2007، ص 85-79)
در این جا دو وجه مطابق با قانون از معاملات بازار وجود دارد، قانونی بودن محصولات و قانونی بودن اقدامات. اقدامات بازاریابی غیر قانونی ممکن است به بازاریابی سیاه برای مبادله ی كالاهاي غیر قانونی اشاره و از آن پیروی کند. از آنجا که کشیدن یک خط واضح بین بازارهای قانونی و غیر قانونی سخت است، مناطقی موسوم به مناطق خاکستری به وجود آمده اند. (اکویتی و والنرابیلتی[8]، 2003، ص37)
باید تصریح کرد که مشکل واردات موازی در محصولات نیست، بلكه در روال و روند بازار یابی است. واردات موازی، در جنبه های بزرگتری از بازاریابی اتفاق می افتد، حتی ممکن است در بسته بندي یا لوگو[9] و یا آرم یک محصول رخ دهد. یک شرکت علامت تجاری و مخصوص شرکت دیگری را کپی می کند یا اقدام به استفاده از بسـته های پـنهانی (تقلبی) می کند، همچنــین این موضـوع می تـواند در تبلیغات اتفاق بیفتد، و الويت هاي مشتريان را تغيير دهد تهیه خوراکی ها، سرگرمی ها، هدایا و پرداخت ها به عنوان وسایلی هستند که برای بدست آوردن یا ايجاد روابط سودمند در صنایع علمی مانند: داروسازی و اَدوات پزشکی رایج است. اگر چه دادن پاداش در اغلب کشورها غیر قانونی است اما این باز پرداخت ها عرفاً خاکستری است. (همان، ص38)
به طور کلی می توان گفت: واردات موازی در سطح بینالمللی زمانی ایجاد میشود که ناهماهنگی های عرضه و تقاضا بین دو بازار با عواملی مانند اختلافات قیمت، معـروف بودن محصول در چندین بازار، پاییـن بودن تعرفه ها و هزینه حمل و نقل در بازارهای هدف، استفاده از شبکه جهانی اینترنت[10] به عنوان یک رسانه اطلاعاتی و بدون پرداخت مالیات و تعرفه، نوسانات نرخ ارز، وجود مناطق آزاد تجاری و مازاد عرضه[11] همراه باشد و این کار در نهایت باعث پیدایش واردات موازی میشود. (برمن[12]، 2004)
با این وجود نباید از نظر دور داشت که عملاً تلاش می شود کالا ها از نظر قانونی با بهره مندی از استانداردهای حقوق مالکیت صنعتی توزیع شود و در این راستا کشورها محصولات مُد و لوازم آرایشی خود را با علائم تجاری و نام های تجاری ثبت شده به بازار عرضه می کنند، همچنین محصولات دیجیتال، از قبیل موسیقی و نرم افزارهای الکترونیکی، تحت کپی رایت به فروش می رسد، محصولات دارویی با تکیه بر حق ثبت اختراع و ماشین آلات جدید نیز که مظهر فن آوری نوین هستند به ثبت می رسند، البته گاهی این عامل باعث می شود بسیاری از کالاها برای کسب حمایت حقوق مالکیت صنعتی ترکیب پیچـیده ای از توزیع جهانی را به خود اخـتصاص دهند. (کیت و ماسکوس، 2010) به این ترتیـب حمایت های حقوقی باعث تشویق مخترعان و ایجاد فن آوری ها و محصولات جدید و انگیزه ای قوی برای فروش و جلب موقعیت های اقتصادی و سرمایه گذاری می شود.
به عنوان جمع بندی می توان گفت: شرکتهای تجاری می توانند با استفاده از توزیع کنندگان مستقل که دارای قدرت در بازارهای ملی هستند وارد رقابت سالم شده و از توزیع ناکارآمد کالا و بروز واردات موازی جلوگیری کنند.
. شبکه جهانی اینترنت به طور فزایندهای باعث ایجاد بازار خاکستری برای محصولات داخلی و خارجی شده است. به نظر برمن افزایش محبوبیت روز افزون وب باعث تسهیل مبادلات بازار خاکستری (واردات موازی) شده است. وب باعث آگاهی بیشتر مشتریان می شود و از این طریق مشتریان از قیمت پایین کالاها باخبر میشوند و اقدام به خرید کالاهای موجود در این بازار میکنند. شبکه جهانی وب همچنین این توانایی را به بازاریابان خاکستری میدهد که فقط بر اساس نام و علامت تجاری محصول تبلیغ کنند و کالا را به فروش برسانند و با توجه به اینکه کالا را به طور مستقیم به مشتری میفروشند، از میگریزند، قدرت رقابتی قیمت خود را افزایش می دهند و محصول را با قیمت پایینتری به فروش میرسانند.[11]. عرضه و تقاضا میتواند با شرایط بازار تغییر کند. بنابراین فروشنده یا دلال در یک کشور با داشتن مازاد عرضه پیشبینی نشده ممکن است مایل باشد که مازاد عرضه را با حاشیه سود کمتر به فروش برساند و این کار در نهایت باعث پیدایش بازار خاکستری میشود.
برچسب ها: فایل حقوقی , جزوات حقوقی , پایان نامه حقوقی , مقاله حقوقی , صوت حقوق , وکالت97 , سردفتری97 , وکالت98 , کارتحقیقی حقوق , قضاوت97 ,